Hvad siger Lægerne om dette

Opdateret d 13-10-2016

Helvedesild - herpes zoster

Helvedesild er forarsaget af skålkoppevirus, et herpesvirus der har gemt sig i en nerve siden dengang, man havde skålkopper som barn. Viruset kan ligge i en slags dvaletilstand i mange år, indtil modstandskraften på en eller anden måde bliver svækket.

En fornyligt offentliggjort undersøgelse , viser, at man ved at kombinere en kortvarig kur med binyrebarkhormontablette r med aciclovir opnår en bedre virkning, end man kan opnå med kun et af præparaterne (Ann Intern MED 1996 Sep 1;125:376-83). For de helvedesildramte , der på trods af behandling stadig havde smerter efter seks måneder, var der dog ikke forskel på kombinationsbehandlingen  og behandling med snydemedicin (placebo).

Ved effektiv behandling falder risikoen for tilbagefald af sygdommen . Risikoen er lille, hvis man ikke er ibehandling med kemoterapi eller andet, der undertrykker immunforsvaret.  I disse tilfælde kan man have glæde af en forebyggende behandling med aciclovir. Man kan selv gøre meget for at nedsætte risikoen for tilbagefald ved at leve så sundt som muligt, først og fremmest med sund mad og motion. Det er meget almindeligt at være træt et stykke tid efter en virusinfektion .

Chokolade, nødder af alle arter samt gelatine kan øge risikoen for, at viruset blusser op og givet et nyt anfald af "' helvedesild. Årsagen er, at disse ting indeholder meget af aminosyren arginin, der nedsætter modstandskraften mod viruset. En anden aminosyre, nemlig lysin, kan nedsætte risikoen for anfald. Lysin findes især i mælk, sojabønner og kød, også svine- og oksekød.

Modstandskraften eller immunforsvaret kan fx blive svækket i forbinde lse med anden sygdom eller med svære psykiske belastninger og ved behandling med forskellige former for medicin, fx binyrebarkhormon . Det er oftest ældre, der får helvedesild.

Ved et udbrud af helvedesild, på latin kaldet herpes zoster, vågner viruset til dåd og medfører en betændelse i huden præcis som ved skålkopper. Der kommer ofte først en prikken og kløe i huden, og derefter en mængde små blærer med klart indhold, der efterhånden bliver gult og betændt. Efter nogle dage begynder de at tørre ud og skalle af.

Under forløbet er der ofte en svær overfølsomhed af huden, så man ikke kan tåle, at noget berører den, og der er mange smerter i området.

Behandlingen er at give stoffet aciclovir (Zovir, Zovirax , Geavir, Zoviplus) , eller nyere midler af samme familie mod virus (Famvir, Zelitrex). Behandlingen skal gives hurtigt for at virke ordentligt , inden for de første tre døgn. Er afskalningen begyndt, er det ved at være for sent. Helst skal man begynde, når der kommer prikken og kløe i huden, men det kan jo være svært at vide, hvad der er på vej. Ved tidlig behandling med aciclovir nedsættes risikoen for langvarige smerter meget.

Mod smerter er det godt at smøre med lokalbedøvende liniment, fx Lidokain, og at beskytte huden mod tryk og berøring med hudvenlige kompresser. Et alternativt middel er at bruge kålblade, der der gjort bløde ved hjælp af et strygejern .

Det er også en god Ide at smøre med hvedekimolie på det ramte sted, gerne 3.-4 gange dagligt, og at tage ekstra c­

vitamin, fx 750 mg tre gange dagligt.

Citronmelisse har en betydelig virushæmmende virkning, og Mellisa Naturkosmetik har fremstillet en creme med citronmelisse mm. der kan være god at bruge ved helvedesild og andre herpesinfektioner.

Ved at bruge en opløsning af capsaicin (fra chilipeber) eller pebermynteolie på huden, der hvor kløen og smerterne er, kan de lindres betydeligt. Det sker via en påvirkning af rygmarven, hvor der findes et stof ved navn substans P, der er nødvendigt for smerternes videre passage op til hjernen. Substans P bliver udtømt/opbrugt ved påvirkningen fra capsaicin, pebermynteolie eller andet, der irriterer huden lidt.

Det samme gælder ved en anden behandling af smerterne. nemlig blokader af nerven med lokalbedøvende middel hos en speciallæge i smertebehandling (anæstesiolog). Jo tidligere denne behandling påbegyndes, jo færre efterfølgende smerter.

Lægemidlet Gabapentin, der er et epilepsimiddel, har også virkning mod en række nervesmerter, inklusive smerter efter helvedesild (Ugeskrift for Læger 163/4 22-1-2001) .